تبلیغات
هیأت عاشقان سالارشهیدان zqz.ir/heyat - درس اول جامع ترین جزوه آموزش مداحی
 
هیأت عاشقان سالارشهیدان zqz.ir/heyat
حسین که بود؟ حسین چه کرد؟ نقشی که از او سر زد تو همان کن.


درس اول جامع ترین جزوه آموزش مداحی 

فصل اول


پیش گفتار: 

از زمانی که نوع بشر در زندگی اجتماعی گام نهاده است، وجه امتیاز انسان به نطق و بیان شناخته شده است. در اهمیت مقام سخن همین بس که خداوند متعال در قرآن مجید پس از آفرینش انسان ، سخن از اعطای نیروی بیان به میان می­آورد؛ آنجا که می­فرماید: «الرَّحْمنُ ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ »[1] از سویی دیگر یکی از اهدافی که برای خلقت عالم ذکر شده است، تکامل و رسیدن به قرب الهی است، و انسان برای رسیدن به این هدف نیاز به مکتب و شناخت شخصیت­های بارز دارد. معرفی این شخصیت‌ها ، از راه محبت بسیار کارساز است ، چرا که «تشیع آیین محبت است» و به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) «... برای اعتقاد بهترین وسیله، محبت است چون انسان از راه محبت به چیزهایی معتقد می­شود که از راه استدلال نمی­تواند به آن‌ها اعتقاد پیدا کند.»[2]   

محبت تبعیت می­آورد، محبت به کسانی که ثمره خلقتند، محبت به کسانی که اگر نبودند، موجودات عالم خلق نمی­شدند. محبت به کسانی که راهنمای راه تکامل و قرب الهی هستند و پیروی از دستورات آن‌ها و سیر و سلوک الی الله تا بنا فی الله و بقاء بالله که همانا رسیدن به قرب الهی است. اینجاست که بیان به عنوان یک ابزار مهم پا به عرصه می­گذارد و اگر این ابزار با هنر شعر و مفاهیم بلند و صوت زیبا همراه شد نور علی نور است که همانا این نوع بیان همان مداحی است. اگر بخواهیم به اهمیت مداحی پی ببریم کافی است که بدانیم هدف از مداحی چیست؟ در جواب باید گفت: اهداف بلندی از مداحیِ برای اهل بیت مورد نظر بوده و هست، از قبیل؛ زنده نگه داشتن یاد برترین انسان‌های تاریخ ، بیان عالی‌ترین معارف انسانی و اسلامی و معارف مورد نیاز مردم و مواردی دیگر. اما آنچه که اهمیت بیشتر این مطلب را نشان می­دهد این است که ما می­بینیم خداوند در قرآن به پیامبر خود می­فرماید: «قلهْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»[3] «بگو ای پیامبر بر نبوت خویش جز دوستی اهل بیتم مزدی نمی­خواهم» یعنی مزد رسالت پیامبر مودت اهل ذکر شده است و مداحان اهل بیت در این راستا حرکت می­کنند از جهتی اینکه خودشان دائماً در حال ذکر اهل بیت هستند و این یکی از نشانه­های محبت است زیرا که ؛ «من احب شیئا فاکثر ذکره»، و از جهتی دیگر مداحان اهل بیت این محبت را در دل‌های مردم ریشه‌دارتر می­کنند، چرا که یک راه استواری محبت و مودت، شنیدن فضایل محبوب است، و راه دیگر مراوده و ارتباط است که این موارد توسط مداحان اهل بیت انجام می­شود. مورد دیگری که در باب اهمیت مداحی اهل بیت می­توان ذکر کرد اهمیت کسانی است که مدح اهل بیت توسط آن‌ها انجام شده است. خداوند از اهل بیت تعریف کرده است، پس مداحی کاری خدایی است. در جایی که می­فرماید: «انما یُریدُ اللَّهُ مذهبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا»[4] البته باید بدانیم که اسما، و صفات خداوند توقیفی است و اطلاق اسم یا صفتی به خدا غیر از آنچه در آیات و روایات آمده صحیح نیست. چنانچه در روایات نقل شده است حضرت جبرئیل روضه امام حسین (ع) را برای پیامبران الهی چون حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و ... بیان کرده است.[5] رسول گرامی اسلام مدح و مرثیه اهل بیت را بارها خوانده­اند[6]  حضرت علی و امام حسن و امامان دیگر نیز هر کدام به نوعی مدح و مرثیه اهل بیت (ع) را بیان کرده­اند.[7] حضرت مهدی (عج) چنان مرثیه سرایی دردناکی در رثاء جد مظلومشان نموده­اند که جگرها در آتش آن می­سوزد.[8] علما و فضلا و عرفا و فقها مفتخر بودند که مداح و مرثیه خوان اهل بیت (ع) باشند و این‌ها همه نشانگر علوم رتبه مداحی اهل بیت است. لذا شجره مداحان اهل بیت، شجره­ای طولانی و طیبه است و همواره سخت‌ترین کارهای تبلیغی در مقابله با دشمنان حق و حقیقت به دوش مداحان اهل بیت بوده است و معمولاً مداحان علاوه بر اینکه مداح بودند عالم و عارف و بعضاً فقیه و سیاست دان بوده­اند. لذا نباید این مسئولیت خطیر و بلند پایه را با دید سطحی نگاه کرد، بلکه باید مداحی اهل بیت (ع) دارای حدود و ثغوری باشد و بنا به گفته مقام معظم رهبری: «باید به تدریج سمت مداحی اهل بیت(ع) که واقعاً یک منصب است، یک ثغوری هم پیدا کند ... یک حدودی پیدا کند که بدانید چه کسی مداح است و مقدمات کار مداحی‌اش چقدر است»[9] من در اینجا لازم می­دانم که حرف دل خویش را به عنوان ذره­ای از فضای بیکران عشق به اهل بیت (ع) برای خوانندگان محترم بیان کنم. باید مداحی دارای حوزه­های درسی شده، و برای آن کتب و جزوات و نوار و سی دی‌های آموزشی تدوین گردد. این‌ها همه و همه از اهداف عزیزی است که ما برای رسیدن به آن، مجمع ادبی ـ مذهبی یاس کبود را تأسیس کرده‌ایم، تا هرچند مختصر اما در حد بضاعتمان قدمی در این زمینه برداشته باشیم. اکنون اولین کتاب از کتب آموزشی تدوین شده به عنوان مواد درسی مداحی اهل بیت توسط این مجمع را در اختیار علاقمندان قرار می­دهیم، باشد که ما را از دعای خیر و نظرات سازنده خود بهره­مند گردانید.

انشاء الله به کرامت اهل بیت (ع) در آینده کتب درسی دیگر را که در مباحث مختلف مداحی است در اختیار علاقمندان به مداحی قرار خواهیم داد. بحمدالله بسته های آموزشی مداحی تدوین شده است که علاقمندان جهت تهیه آن می­توانند به شعبات مجمع ادبی ـ مذهبی یاس کبود مراجعه فرمایند. در پایان از تمامی عزیزانی که ما را در این راستا کمک و یاری نمودند، کمال قدردانی و سپاس و تشکر را دارم و امیدوارم که خداوند، رحمت بیکران خود را در دنیا و آخرت شامل حالشان فرماید.     [1]سوره الرحمن ، آیه 3ـ1.(خداوند رحمان ،قرآن را تعلیم فرمود ،انسان را آفرید ،و به او«بیان» را آموخت.) [2] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان 18/11/67. [3] شوری ، 23.( بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست داشتن نزدیکانم‏( اهل بیتم‏)؛) [4] احزاب ، 33.( خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.) [5] حضرت آدم (بحار،44،245)، حضرت نوح (بحار،44،243)، حضرت ابراهیم، (عیون الاخبار،1،209) حضرت موسی (تفسیر قمی 2،38)، حضرت عیسی (امالی صدوق 479) [6] کامل الزیارات،58 ـ مثیرالاحزان،8 ـ لهوف،7. [7] بحار 45،183 ـ امالی صدوق ،117. [8] زیارت ناحیه مقدسه ـ بحار،101،320. [9] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه مداحان اهل بیت 28/10/68.ژ



درس اول      


عوامل مؤثر در صداسازی       

صوت هر بانگ و آوازی که به گوش برسد را صوت می­گویند.[1] ·      

  اهمیت صوت باید توجه داشت که در مراسم مذهبی همه ادیان، آهنگ هست و حتی روایت است که قرآن را با آهنگ بخوانید. در کلیساها آثار مذهبی را با صدای خوب می­خوانند. در معابد بودایی و در بتخانه­های هندی نیز زمزمه­های آهنگین رواج دارد. در این موضوع رازی نهفته است که نباید از آن غافل شد. سخن گفتن با آهنگ غیر از سخن گفتن ساده و بدون آهنگ است. وقتی که بخواهیم یک سخن معنوی در دل جای بگیرد، تنها زبان رسا و بیان خوب کارساز نیست و نیاز به چیز دیگری دارد که آن موسیقی است. موسیقی کلمات و جملات در افاده مفهوم آن جملات مؤثرند.[2] روایاتی وجود دارد که بر این موضوع که قرآن باید با آهنگ تلاوت شود، دلالت دارد و این خود می­تواند دلیلی بر اهمیت صوت و لحن زیبا در تبلیغ باشد. صوت چگونه ایجاد می­شود؟ هوای بازدم انسان با تارهای صوتی برخورد کرده و آن را مرتعش می­کند، صدایی که از این ارتعاش به گوش می­رسد را صوت می­گویند. تارهای صوتی در حنجره قرار دارند و حنجره، حفره­ای است که در عقب دهان و زیر حلق قرار دارد.[3] عوامل مؤثر بر صدا: عوامل مختلفی در کیفیت صدای هر فرد مؤثر هستند که عبارتند از: 1.       


ژنتیک:

یکی از عوامل مؤثر بر صدا ژنتیک است و برخی از افراد استعداد ارثی قابل توجهی در خوانندگی دارند، و به طور طبیعی صدایشان حد مطلوبی از قابلیت‌های صدایی را داراست، مثل خاندان مؤذن زاده اردبیلی. البته باید توجه داشت که استعداد ذاتی به تنهایی نمی‌تواند باعث توفیق در مداحی شود، بلکه تجربه ثابت کرده ؛ در وحله اول، عامل توفیق مداحان ، پشت کار و ثبات قدم آن‌ها بوده است 2.  

  

تنفس و آب  هوا:

معمولاً هوا در صدا تأثیر می­گذارد، البته این تأثیر برای همه افراد یکسان نیست. در کل دود ، آلودگی و هوای سرد روی صدا اثر منفی می­گذارد که باید مخصوصاً هنگام خواندن از آن‌ها دوری جست. راجع به کشیدن قلیان معمولاً سؤال می‌شود که میزان ضرر آن چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: قلیان علاوه بر آسیب‌هایی که به ریه و قلب واردمی کند ـ و از نظر علمی مُتْقَن است ـ به مرور انعطاف قابلیت‌های تارهای صوتی را نیز از بین می‌برد. هوای مرطوب بهتر از هوای خشک می‌باشد. هوای سرد تأثیر منفی بر صدا دارد. آلودگی هوا برای تارهای صوتی مضر است. دود دخانیات و حتی اسفند برای صدا مضر است. 3.      

 

گوارش:

مواد خوراکی معمولاً در صدا تأثیر می­گذارد. معمولاً آشامیدنی­های سرد ، داغ و خوردنی‌های بسیار شور ، شیرین ، تند و ترش مخصوصاً سرخ کردنی­ها بر صدا اثر منفی می­گذارند. §    

  

به چند نکته توجه کنید: 

üچند ساعت قبل از خواندن و چند ساعت بعد از خواندن، از خوردنی‌هایی که بر صدا تأثیر منفی می‌گذارند پرهیز کنید.

ü حساسیت گوارشی خود را بسنجید و از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی که بر صدای شما تأثیر منفی می‌گذارد پرهیز کنید. 4.       

توانایی جسمی: قدرت جسم معمولاً بر قدرت صدا تأثیر می­گذارد، لذا توصیه می­شود با ورزش مداوم توانایی جسمی خود را بالا ببرید که به دنبال آن توانایی صدای شما هم بالا خواهد رفت. 5.     


تمرین و ممارست:

شاید بتوان گفت که تنها مسئله­ای که بیشترین اثر را در صدا دارد، تمرین و ممارست است.

قابل ذکر است تاکنون بیشتر افرادی که به سمت مداحی اهل بیت(ع) دست پیدا کرده‌اند به واسطه تمرین مداوم و منظم بوده است. 6.      

تنفس صحیح در مداحی درست نفس کشیدن بسیار مهم است و اولین قدمی است که باید در طریق یادگیری مداحی برداریم و در حقیقت نفس پایه و اساس صداست.


سؤال:

تنفس صحیح چیست؟ و چگونه می­توان به آن دست یافت؟

تنفس صحیح عبارتست از تنفس از طریق حجاب حاجز یا پرده دیافراگم؛ نفس کشیدن توسط این پرده یعنی همان روشی که در موقع خوابیدن نفس می‌کشیم. حجاب حاجز یا دیافراگم بدن را به دو قسمت مشخص تقسیم می­کند؛ در قسمت فوقانی، قلب و ریه است و در قسمت پایین، معده ، کبد و روده و سایر اعضای حیاتی است. هنگامی که نفس عمیق می‌کشیم ، ریه که مانند اسفنج سوراخ سوراخ است، پر از هوا شده و منبسط می‌شود در نتیجه برای اینکه هوای بیشتری در خود جای دهد باید بزرگ‌تر شود و نیاز به فضای بیشتری دارد، در حالی که قسمت فوقانی آن پوشیده شده است و در اطراف ، دنده­ها کمی به ریه اجازه می­دهند که بزرگ‌تر شود، اما آسان‌ترین راه برای ریه آن است که به طرف پایین یعنی به طرف حجاب حاجز یا دیافراگم توسعه یابد. فرض کنیم شما یک ظرف یک‌بار مصرف را بر عکس نموده و بر پشت آن فشار می­آورید، در این صورت ظرف پهن می­شود و از هر طرف توسعه می­یابد. برای حجاب حاجز نیز موقعی که ریه پر از هوا می­شود یک چنین اتفاقی رخ می­دهد. از اینجا به علت این توصیه به مداحان پی می‌بریم؛ که چرا هنگام خواندن معده نباید پر باشد. به این دلیل که جا برای توسعه ریه به سمت حجاب حاجز و حرکت دیافراگم به سمت معده وجود داشته باشد. اکنون انگشتان خود را زیر استخوان سینه(آبگاه) قرار دهید و نفس عمیقی بکشید. آیا احساس نمی­کنید که حجاب حاجز یا دیافراگم شما در حال توسعه است؟ این تمرین را هر شب برای مدت 5 دقیقه قبل از خوابیدن و صبح روز بعد هم برای مدت 5 دقیقه تکرارش کنید تا به تنفس عمیق و صحیح عادت کنید. کسی که تنفس عمیق و صحیح برایش ملکه شده است هنگام خواندنِ قسمت‌های دارای کشش تحریری ، کشش ارتفاعی یا دارای حجم بالای صدا ، نفس کم نمی‌آورد. 7.      

کنترل نفس اهمیت کنترل نفس به حدی است که : «محال است بتوانیم بدون کنترل نفس، هنرمندانه مداحی کنیم» تمایل طبیعی آن است که نفس عمیق شما ناگهان از ریه خارج شود زیرا در این وضع منبسط است و می­خواهد منقبض گردد. در این قسمت باید حلق حکم نگهدار نده هوا در ریه را داشته باشد تا بتوانید با اختیار و آرام آرام ، نفس حبس شده در ریه را استفاده نمایید. طبیعتاً تمرین کنترل نفس بسیار لازم است و شما باید ابتدا توان کنونی خود را در کنترل نفس مشخص کنید که چند ثانیه است ، سپس به مرور با تمرین مداوم بر این توان بیفزایید.


تمرین کنترل نفس:

1. تعیین مدت زمان نفس کنونی

2. تمرین و افزایش این مدت زمان ·        

به‌کارگیری نوک زبان در خواندن باید تمرین کنید تا نوک زبان نیرومند و چابک شود و بیشتر کار در خواندن را نوک زبان انجام بدهد و قسمت عقب زبان در حال استراحت باشد و بی حرکت بماند، زیرا قسمت عقب زبان به حنجره متصل است و استفاده از این قسمت زبان موجب وارد شدن فشار زیاد غیر لازم براو می­شود. گاهی هنگام خواندن پشت سر هم عبارات ادعیه ، یا خواندن سلسله وار و تند اشعار حماسی ، یا خواندن نوحه ها و سرودهایی که ریتم تند دارند ، مخصوصاً در شور که سرعت ضرب تند می‌شود ، زبان شما دچار لکنت می‌شود و اصطلاحاً گیر می‌کند؛ این با تمرین در به‌کارگیری نوک زبان در خواندن حل خواهد شد. 8.     



تمرین:

اشعاری را که حفظ هستید ، با جوهره صدا ، تند تند بخوانید و خود را وادار کنید که هر مصرع را بدون لکنت و توقف به پایان برسانید و یا چند دانه حبوبات را زیر زبانتان بگذارید و سپس اشعاری را ، با جوهره صدا ، بخوانید و در همان حالت سعی کنید جملات را تمام و کمال بدون وقف و لکنت ادا کنید. 9.     


حالت لب

گاهی ذاکرین اهل بیت(ع) در مرحله تقلید با توجه به علاقه ای که به الگوها دارند سعی می‌کنند حالت دهان و لبشان نیز مثل مداح الگو باشد و فکر می‌کنند بدین وسیله خواندنشان زیباتر می‌شود در حالی که باید لب هنگام خواندن در حالت طبیعی و منعطف باشد . نکته1: بعضی از ذاکرین حالت طبیعی لبشان طوری است که وقتی ــِـ تلفظ می‌کنند ــُـ شنیده و یا بعضی دیگر با توجه به حالت لبشان ــُـ تلفظ می‌کنند ــِـ شنیده می‌شود ؛ این عزیزان باید با تمرین در حالت لبشان هنگام خواندن تغییر ایجاد کنند. نکته2: بعضی از ذاکرین لب و دهانشان هنگام خواندن به حالتی ناخوشایند است و برای مستمع جلب توجه منفی می‌کند و لذا توصیه می‌کنیم گاهی مقابل آیینه بخوانید و حالت چهره و لب و دهانتان را هنگام خواندن بررسی کنید که اگر حالتی نامناسب دارد در اصلاح آن اقدام کنید. [1]فرهنگ عمید. [2]بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان 30/11/65. [3]همان مأخذ.   Ø  





نوع مطلب : آموزش مداحی، 
برچسب ها : آموزش، آموزش مداحی،
لینک های مرتبط : جامع ترین جزوه آموزش مداحی در وبلاگ مسجد مجازی،


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

امام سید علی
حسینی خامنه ای:

هیئت‌ها نمی توانند سکولار باشند؛


هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است،

یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است،

اسلام مجاهد است،

اسلام مقاتله است،

اسلام خون دادن است،

اسلام جان دادن است

و معناى اعتقاد به امام حسین(ع) این است
********************************

... آن نقطه‌‌ى ثقل، احیاى عاشورا، زنده نگه‌‌داشتن عاشورا و عمق‌‌یابى ژرفاى حادثه‌‌ى عاشورا است - چیز بسیار مبارك و مهمّى است.


یك نكته این است كه اصل انتساب هیئت به رزمندگان، یك معناى مهمّى دارد. رزمندگان یعنى كسانى كه در مواجهه‌‌ى با دشمن مجاهدت كردند؛ مجاهدت هم اعمّ از مقاتله است؛ مقاتله یعنى جنگ نظامى، مجاهدت مجموعه‌‌اى از انواع مبارزه‌‌ها است؛ جنگ نظامى، جنگ فكرى، جنگ روحى، جنگ اجتماعى، مجموع اینها اسمش مجاهدت است، مجاهدت شامل همه‌‌ى اینها هم هست. آن كسانى كه اهل مجاهدت در راه خدایند - یكى از خصوصیّات مجاهدت و معناى جهاد این است كه دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشى را جهاد نمیگویند؛ ممكن است كسى یك كار علمى‌‌اى هم بكند [امّا] جهاد نباشد؛ جهاد، آن حركتى است كه در مواجهه‌‌ى با یك خصم، با یك دشمن، انجام میگیرد - و این خصوصیّت را دارند، این روحیّه را دارند، براى همه‌‌ى اجتماعات وجودشان مبارك است؛ چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نیستند - حالا كم یا زیاد؛ یك وقت مثل ما دشمن زیاد دارند، یك وقت هم این قدر دشمن ندارند امّا بالاخره دارند - و اگر چنانچه این جامعه در درون خود یك نیروى مواجه‌‌شونده و مقابله‌‌كننده‌‌اى داشته باشد كه همان مبارزین و رزمندگان و مجاهدین هستند، میتواند احساس امنیّت بكند؛ والّا اگر این را نداشته باشد، مثل بدنى است كه در درون خودش آن گلبول‌‌هاى سفید را كه مثلاً مأمور به مواجهه هستند، نداشته باشد؛ انواع و اقسام بیمارى‌‌ها بر این جامعه ممكن است عارض بشود. اینكه این مجموعه بیایند براى مسئله‌‌ى عاشورا و مسئله‌‌ى عزادارى حسین‌‌بن‌‌على (علیهماالسّلام) تلاش بكنند و كار كنند و آن را گرم و گرامى و زنده بدارند، این خیلى كار مناسب و لازمى است. بنابراین نَفْس این انتساب، یعنى انتساب هیئت عزادارى به رزمندگان، چیز مباركى است، چیز خیلى خوبى است، این را رها نكنید و هر چه میتوانید حفظ كنید و نگه دارید.



نكته‌‌ى دیگر این است كه اسم هیئت در آن تبادر عرفى، [به معنى‌‌] بى‌‌نظمى است؛ میگویند فلانى هیئتى عمل میكند، یعنى بى‌‌نظم عمل میكند. تقریباً میشود گفت شما اوّلین كسانى هستید كه آمدید این مجموعه‌‌اى را كه گویا طبیعتش طبیعت "بى‌‌نظمى" است، تحت نظم درآورید؛ این خیلى چیز خوبى است

.

خب، هیئتى بودن - كه به اصطلاح تعبیرى از بى‌‌نظم بودن است - به‌‌خاطر چیست؟ به‌‌خاطر این است كه وقتى كسى وارد هیئت امام حسین میشود هیچ‌‌كس به او نمیگوید فلان جا بنشین، فلان جا ننشین؛ فلان جور بنشین، فلان جور ننشین؛ كِى بیا، كِى برو؛ كاملاً همه‌‌ى تحرّكات، برخاسته‌‌ى از اراده‌‌ى مردم و خواست خود مردم است كه آن هم ناشى از ایمان آنها است؛ این چیز خیلى خوبى است، این را باید نگه دارید؛ یعنى ارتباط هیئت را به ایمان مردم و عشق مردم، و جاذبه و گیرایى خود هیئت و خود این كانون را براى دلهاى مردم باید نگه دارید، این را باید حفظ كنید، یعنى جورى نشود كه حالت ادارى و مانند اینها پیدا بكند

.

به نظر من مراكز شماها حسینیّه‌‌ها است. شما مركز ادارى نمیخواهید؛ حسینیّه، هیئت، مسجد، مراكز شما اینها است. یعنى اگر آمدیم ما اینجا را وابسته كردیم به یك اداره‌‌اى و یك ساختمانى و طبقه‌‌ى اوّل و طبقه‌‌ى دوّم و صندلى گردان و مانند اینها، این دیگر هیئت نمیشود؛ میترسم اشكال پیدا بكند، نمیگویم قطعاً هیئت نمیشود، امّا به نظرم میرسد كه طبیعت كار هیئت این است كه مردم با عشق و شور و اشك بیایند طرف مجلس امام حسین؛ این است كه اثر میكند؛ این است كه از دلش این انقلاب میجوشد، یا لااقل مزرَع خوبى براى رشد فضائل انقلابى و معارف انقلابى میشود

.

نكته‌‌ى بعد كه خیلى مهم است، همین مسئله‌‌ى تربیت نیروها یا حراست از نیروهاى گوینده و خواننده از خطاها و اشتباهات است؛ این خیلى مهم است. واقعاً یكى از گرفتارى‌‌هاى ما این است؛ حالا اسم مدّاحها بد در رفته، مخصوص مدّاحها نیست، مدّاح و غیر مدّاح ندارد. از كسانى كه در این ماجراى منبر رفتن و از عاشورا خواندن وارد بوده‌‌اند - اعم از مدّاح و منبرى و مانند اینها - مواردى دیده شده كه حرفهاى نامناسبى از اینها صادر شده. یك وقت حالا من و شما نشسته‌‌ایم، یك حرف غلطى هم از دهان بنده مى‌‌آید بیرون، چیزى نیست، [ چون‌‌] دو نفر پهلو هم نشسته‌‌اند، مهم نیست؛ یك وقت نه، ما هزار نفر، ده هزار نفر، گاهى پنجاه هزار نفر مستمع داریم، گاهى این جمعیّت تبدیل میشود به جمعیّتهاى میلیونى به‌‌خاطر انتشار؛ اینجا باید محاسبه بشودكه تأثیر یك حرف غلط و نامناسب بر روى ذهن مخاطب چیست. یك عدّه‌‌اى همان حرف غلط را قبول میكنند، و یك معرفت غلطى پیدا میكنند؛ یك عدّه‌‌اى آن را استنكار میكنند و این استنكار موجب میشود كه از اصل دین زده بشوند؛ بین كسانى و كسانى سرِ این حرف اختلاف مى‌‌افتد؛ ببینید، از چند جهت مجارى فساد به‌‌وجود مى‌‌آید براى یك حرف غلطى كه یك نفر میزند. از قدیم دیده بودیم ما - مخصوص حالا نیست؛ از بچّگى میرفتیم روضه و پاى منبر - گاهى روضه‌‌خوان‌‌ها روضه‌‌هایى میخواندند كه معلوم بود غلط است، معلوم بود خلاف است، امّا میخواندند؛ براى اینكه حالا چهارنفر مستمع دلشان بسوزد و گریه كنند. مگر به هر قیمتى باید این كار را كرد؟ حادثه را بیان كنید؛ با هنرمندى بیان كنند تا مردم دلشان شیفته بشود و منقلب بشود، نه اینكه خلاف بگویند. حالاها هم میشنوم، منبرى یا مدّاح سر منبر خطاب به امیرالمؤمنین میكند و میگوید آقا هرچه دارى از امام حسین دارى! شما فكرش را بكنید! این چه حرفى است و این چه مُهمل‌‌گویى‌‌اى است كه كسى این‌‌جور درباره‌‌ى امیرالمؤمنین حرف بزند؟ امام حسین هرچه دارد از امیرالمؤمنین دارد، امام حسین هرچه دارد از پیغمبر دارد؛ چرا نمیفهمند این معانى و این مسائل را؟ آن‌‌وقت ادّعا هم دارند، هرچه هم به دهنشان بیاید میگویند؛ یعنى اینها را خیلى باید به‌‌نظر من بزرگ بشمُریم.

یك نكته هم همین مطلبى است كه آقاى نجات اشاره كردند كه درست هم هست. هیئتها نمیتوانند سكولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سكولار ما نداریم! هركس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معناى اعتقاد به امام حسین این است. اینكه آدم در یك مجلس روضه یا هیئت عزادارى مراقب باشد كه نبادا وارد مباحث اسلام سیاسى بشود، این غلط است. البتّه معناى این حرف این نیست كه هر حادثه‌‌ى سیاسى در كشور اتّفاق مى‌‌افتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یك گرایش خاصّى - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان كنیم و احیاناً با یك چیزهایى هم همراه باشد؛ نه، امّا فكر انقلاب، فكر اسلام، خطّ مباركى كه امام (رضوان الله علیه) در این مملكت ترسیم كردند و باقى گذاشتند، اینها بایستى در مجموعه‌‌ها و مانند اینها حضور داشته باشد

.

به هر حال كار كارِ بزرگى است، كار مهمّى است؛ و شایسته‌‌ترین مجموعه‌‌هایى كه میتوانند براى امام حسین عزادارى كنند، واقعاً همین مجاهدین فى‌‌سبیل‌‌الله‌‌اند، همین رزمندگانند، همین جوانها هستند؛ و شما این را قدر بدانید و این را هدایت كنید؛ هدایت كنید. این میتواند یك چشمه‌‌ى خورشید و چشمه‌‌ى نورى باشد براى اِشعاع در مغزها و در فكرها و در دلهاى مخاطبین كه بتواند اینها را از لحاظ معارف اسلامى و معارف دینى بالا ببرد

.

چقدر خوب است كه در محافل هیئتها، به مسئله‌‌ى قرآن - قرآن‌‌خوانى و معارف قرآنى - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است كه در این نوحه‌‌خوانى‌‌ها مضامین اسلامى، مضامین انقلابى، مضامین قرآنى گنجانده بشود؛ یك وقت هست كه سینه میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند «حسین واى»، خب این یك كارى است امّا هیچ فایده‌‌اى ندارد و هیچ چیزى از «حسین واى» انسان نمیفهمد و یاد نمیگیرد. یك وقت هست كه شما در همین مطلبى كه [عزادار] تكرار میكند و حرفى كه [با آن] سینه میزند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یك مسئله‌‌ى روز، یك مسئله‌‌ى انقلابى، یك مسئله‌‌ى اسلامى، یك معرفت قرآنى را میگنجانید؛ او وقتى تكرار میكند، در ذهن او ملكه میشود؛ این خیلى باارزش است، كارى است كه هیچ‌‌كس دیگر غیر از شما نمیتواند این كار را بكند؛ یعنى هیچ رسانه‌‌اى واقعاً قادر نیست كه این‌‌جور معارف الهى را با جسم و جان و فكر و روح و احساس و عقل و مانند اینها آمیخته كند. لذا كار كار مهمّى است، كار بزرگى است و امیدواریم كه ان‌‌شاءالله خداى متعال بهتان توفیق بدهد و شما را مأجور بدارد كه بتوانید به بهترین وجهى ان‌‌شاءالله این كار را پیش ببرید.

والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته‌‌
*****************************
حسین که بود؟
حسین چه کرد؟
نقشی که از او سر زد تو همان کن.

**********
zqz.ir/heyat



مدیر وبلاگ : هیأت عاشقان سالار شهیدان
مطالب اخیر
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :