تبلیغات
هیأت عاشقان سالارشهیدان zqz.ir/heyat - سبک خوب هیات‌داری دانشجویی/ هیات به سبک بسیجی
 
هیأت عاشقان سالارشهیدان zqz.ir/heyat
حسین که بود؟ حسین چه کرد؟ نقشی که از او سر زد تو همان کن.
گزارشی از هیات میثاق با شهدا
سبک خوب هیات‌داری دانشجویی/ هیات به سبک بسیجی
هیات میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به الگوی موفق هیات عزاداری کشور تبدیل شده است.

اولش باور نمی‌کنی که وارد یک دانشگاه شده‌ای؛ آن‌قدر که از ویژگی‌های دانشجویان دانشگاه ضد و نقیض شنیده‌ای،  حتی تصورش را هم نمی‌کنی با این فضا روبه‌رو شوی اما چند دقیقه که می‌گذرد و خوب به اطراف نگاه می‌کنی، می‌بینی که درست آمده‌ای. این‌جا دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در شهرک قدس تهران (سعادت‌آباد) است که 10 شب دهه اول محرم را میزبان عزاداران به ویژه دانشجویانی از تمام دانشگاه‌های تهران است؛ دانشجویانی که آمده‌اند تا پای کلاس درس استاد پناهیان بنشینند و درسِ «دنیا مزرعه آخرت است» بیاموزند.

هیات دانشجویی «میثاق با شهدا» حسابی در سال‌های اخیر گُل کرده است؛ هم به خاطر فضای دانشجویی و دوستانه آن و هم به خاطر دور بودن از حاشیه‌های همیشگی برخی از هیات‌های عزاداری. در این‌جا همه چیز سرِ جای خودش است. دانشجویانی که با لباس متحدالشکل در ورودی‌های مختلف دانشگاه مستقر شده‌اند تا خودروها را به سوی پارکینگ دانشگاه هدایت کنند؛ غرفه‌هایی که با داربست بنا شده تا علاوه بر چای داغ و نذری، کتاب و سی‌دی هم برای دانشجویان عرضه کند؛ فضای تمیز و با تهویه مناسب داخل مسجد دانشگاه؛ برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء؛ و خلاصه هر چیزی که برای یک مجلس عزاداری خوب نیاز است، این‌جا مهیاست.

با محوریت روضه و سخنرانی
 
اگر کمی قبل از شروع سخنرانی حاج آقا پناهیان وارد مسجد بشوی، حلقه‌های کوچک سه یا چهارنفره دانشجویان را می‌بینی که مشغول بحث و تبادل نظر درباره سخنان شب قبل حاج آقا هستند؛ مباحثی علمی و اعتقادی که با ظرافت از سوی سخنران بیان می‌شود و حاضران هم به خوبی با آن ارتباط می‌گیرند.
 
بعد از سخنرانی حاج آقا پناهیان، نوبت روضه و مراسم مداحی است. خطیب مجلس همیشه چند دقیقه آخر سخنرانی‌اش را به روضه اختصاص می‌دهد. بعد، نوبت به مداحی مداحانی است که از دانشجویان ارشد و دکترای همین دانشگاه هستند و البته معروف‌ترین‌شان، استاد میثم مطیعی. شعرهای وزین و درخور، سبک مناسب عزاداری و دوری از کشیده شدن به سمت ترانه‌های لس آنجلسی و از همه مهم‌تر، صفای در مداحی باعث شده تا میثم مطیعی و مداحی‌هایش هم حسابی بین دانشجوها طرفدار داشته باشد. 

هیات نوجوانان و مهد کودک هیات
 
اما ابتکار دانشجوهای بسیجی دانشگاه در راه‌اندازی یک هیات با رویکرد جدید متناسب با حال و هوای این روزهای جوانان و دانشجویان، به همین‌جا ختم نمی‌شود. هیات نوجوانان با برپایی مراسم تعزیه‌خوانی (تئاتر) برای سنین نوجوانی تدارک دیده شده تا آن‌ها را با فرهنگ عاشورا بیشتر آشنا کند. مهدکودک هم برای نگهداری کودکان توسط چند داشجوی دختر که از خادمان مهمان هیات هستند، اداره می‌شود تا پدران مادران این کودکان بتوانند به راحتی از مراسم استفاده کنند.
 
برنامه‌ریزی دقیق

همه چیز در هیات میثاق برنامه‌ریزی شده است. راس ساعت 10 شب، برنامه به پایان می‌رسد؛ آن هم چه پایانی. دو پایانی هیات با نوای جمعی که توسط مداحان خوانده می‌شود و هر شب با صدای حاضران و عزاداران همراهی می‌شود: «دل نوای نینوا دارد... آرزوی کربلا دارد...می‌کِشد ما را یک نگاه تو... می‌کُشد ما را کربلای تو... ما بسیجی‌های روح‌الله با شهیدان عهد خون بستیم... روز اول یا علی گفتیم تا به آخر با علی هستیم.»
 
مراسم که تمام می‌شود، کم‌کم عزاداران مهیای خروج از مسجد و دانشگاه می‌شوند اما این‌جا دیگر خبری از ازدحام و شلوغی و ‌صف‌های طویل برای دریافت نذری نیست. با برنامه‌ریزی بسیار خوب و دقیق بچه‌های هیات، غذاهای نذری در خروجی‌های ماشین‌روی دانشگاه توزیع می‌شوند. این‌طوری دیگر نه تجمعی هست و نه حقی از کسی ضایع می‌شود. فقط می‌ماند صورتِ سرخ دانشجویانِ بسیجی که در سرمایِ پاییزی تهران با لبخند تو را بدرقه می‌کنند...
 
روز عاشوراست امروز... شهرک قدس غوغاست امروز...
 
عاشورا، اوج کار بچه‌های هیات میثاق است. یک دسته سینه‌زنی با حضور حدود 5 هزار عزادار که در خیابان‌های اطراف دانشگاه حرکت می‌کنند و در شهرك قدس (غرب سابق) خودمان، به عزاداری ظهر عاشورا می‌پردازند. اما از هر چه بگذریم، سخنِ نماز ظهر عاشورا در میدان سردار شهید تهرانی‌مقدم (کاج سابق) خوش‌تر است؛ نمازی تاریخی که می‌توان آن را یكی از بزرگ‌ترین نماز ظهر عاشورا در تهران نامید؛ نمازی با حضور پرشور دانشجویان و مردم عادی.

 
بعد از نماز، دسته سینه‌زنی به دانشگاه برمی‌گردد تا در مسجد دانشگاه به مقتل‌خوانی بپردازند و به توصیه رهبر انقلاب درباره توجه و رجوع به مقاتل سیدالشهدا علیه‌السلام عمل کنند و لذتِ اشک ریختن در عزای ارباب را به کامل‌ترین شکل آن بچشند.
 
هیات میثاق؛ الگویِ خوبِ سبک زندگی اسلامی
 
در سایت اینترنتی این هیات درباره شکل‌گیری هیات میثاق با شهدا آمده است: «سال ۶۹ یعنی یک‌سال پس از فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب توسط امام خمینی سلام الله علیه و ایجاد بسیج دانشجویی دانشگاه، ضرورت و کمبود یک هیات دانشجویی کاملاً احساس گردید و با رویکرد تجدید پیمان و میثاق با شهیدان سمت و سویی شهدایی گرفت و لذا نامش شد: هیات میثاق با شهداء. از‌‌ همان سال‌ها بود که خادمان هیات میثاق با برگزاری جلساتی هفتگی در داخل محیط خوابگاهی به عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می‌پرداختند و یادی هم از رفیقان سفر کرده خود می‌کردند.» 
 
هیات با همین فعالیت‌ها کم‌کم گسترده‌تر شد و آن‌قدر منسجم شد که بتواند پذیرای مهمانان خارج از دانشگاه هم باشد و از یک هیات دانشجویی خصوصی به یک هیات موفق عمومی تبدیل شود. این اتفاق در روزهای فاطمیه سال ۸۵ رخ داد و درهای دانشگاه و هیات «میثاق با شهدا» به روی عموم مردم باز شد. حضور سخنرانان بنام و واعظان خوش‌نام (به ویژه حجت‌الاسلام علیرضا در دهه اول محرم و آیت‌الله صدیقی در ایام فاطمیه اول) همراه با مداحان جوان (که از دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترای دانشگاه هستند) هم دلیلی بود برای این‌که استقبال مردم از این هیات دانشجویی روز به روز بیشتر شود. اما فقط سخنران و مداح، ویژگی این هیات دانشجویی نیست. تفاوت‌های این هیات دانشجویی در این چیز‌ها خلاصه نمی‌شود؛ چرا که هیات میثاق قرار است الگوی یک سبک زندگی دینی حداقل در بخش مناسک جمعی و عزاداری باشد.
 
سبک زندگی مفهوم پیچیده و غیرقابل فهمی نیست. «نحوه رفتار و نوع تعامل افراد در جامعه و واکنش‌هایی که نسبت به حوادث گوناگون نشان می‌دهند»،‌‌ همان سبک زندگی آن‌هاست؛ مساله‌ای که شاید در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما اکنون به اصلی‌ترین مفهوم جهانی تبدیل شده و بنیادهای گوناگون عریض و طویل به مطالعه و پژوهش درباره آن می‌پردازند.
 
هیات دانشجویی بسیج دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بدون هیاهو و جار و جنجال و به همت چند دانشجوی خوش‌ذوق و اهل دین، تبدیل به یکی از قطب‌های جذب جوانان به سمت مجلس عزای سالار شهیدان شده است. قرار نیست اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد؛ همین‌که یک دانشجوی تهرانی از استان البرز یا شرق تهران به غرب تهران می‌آید تا در یک مجلس عزاداری شرکت کند، یعنی این سبک هیات‌داری را برگزیده است، کاری که هزار بخش‌نامه و دستورالعمل با موضوع «سبك زندگی» هم نمی‌تواند آن را انجام دهد اما شور انقلابی چند دانشجو آن را امکان‌پذیر کرده است.

منبع:
http://www.salehin.ir/index/NewsShow/6508





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

امام سید علی
حسینی خامنه ای:

هیئت‌ها نمی توانند سکولار باشند؛


هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است،

یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است،

اسلام مجاهد است،

اسلام مقاتله است،

اسلام خون دادن است،

اسلام جان دادن است

و معناى اعتقاد به امام حسین(ع) این است
********************************

... آن نقطه‌‌ى ثقل، احیاى عاشورا، زنده نگه‌‌داشتن عاشورا و عمق‌‌یابى ژرفاى حادثه‌‌ى عاشورا است - چیز بسیار مبارك و مهمّى است.


یك نكته این است كه اصل انتساب هیئت به رزمندگان، یك معناى مهمّى دارد. رزمندگان یعنى كسانى كه در مواجهه‌‌ى با دشمن مجاهدت كردند؛ مجاهدت هم اعمّ از مقاتله است؛ مقاتله یعنى جنگ نظامى، مجاهدت مجموعه‌‌اى از انواع مبارزه‌‌ها است؛ جنگ نظامى، جنگ فكرى، جنگ روحى، جنگ اجتماعى، مجموع اینها اسمش مجاهدت است، مجاهدت شامل همه‌‌ى اینها هم هست. آن كسانى كه اهل مجاهدت در راه خدایند - یكى از خصوصیّات مجاهدت و معناى جهاد این است كه دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشى را جهاد نمیگویند؛ ممكن است كسى یك كار علمى‌‌اى هم بكند [امّا] جهاد نباشد؛ جهاد، آن حركتى است كه در مواجهه‌‌ى با یك خصم، با یك دشمن، انجام میگیرد - و این خصوصیّت را دارند، این روحیّه را دارند، براى همه‌‌ى اجتماعات وجودشان مبارك است؛ چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نیستند - حالا كم یا زیاد؛ یك وقت مثل ما دشمن زیاد دارند، یك وقت هم این قدر دشمن ندارند امّا بالاخره دارند - و اگر چنانچه این جامعه در درون خود یك نیروى مواجه‌‌شونده و مقابله‌‌كننده‌‌اى داشته باشد كه همان مبارزین و رزمندگان و مجاهدین هستند، میتواند احساس امنیّت بكند؛ والّا اگر این را نداشته باشد، مثل بدنى است كه در درون خودش آن گلبول‌‌هاى سفید را كه مثلاً مأمور به مواجهه هستند، نداشته باشد؛ انواع و اقسام بیمارى‌‌ها بر این جامعه ممكن است عارض بشود. اینكه این مجموعه بیایند براى مسئله‌‌ى عاشورا و مسئله‌‌ى عزادارى حسین‌‌بن‌‌على (علیهماالسّلام) تلاش بكنند و كار كنند و آن را گرم و گرامى و زنده بدارند، این خیلى كار مناسب و لازمى است. بنابراین نَفْس این انتساب، یعنى انتساب هیئت عزادارى به رزمندگان، چیز مباركى است، چیز خیلى خوبى است، این را رها نكنید و هر چه میتوانید حفظ كنید و نگه دارید.



نكته‌‌ى دیگر این است كه اسم هیئت در آن تبادر عرفى، [به معنى‌‌] بى‌‌نظمى است؛ میگویند فلانى هیئتى عمل میكند، یعنى بى‌‌نظم عمل میكند. تقریباً میشود گفت شما اوّلین كسانى هستید كه آمدید این مجموعه‌‌اى را كه گویا طبیعتش طبیعت "بى‌‌نظمى" است، تحت نظم درآورید؛ این خیلى چیز خوبى است

.

خب، هیئتى بودن - كه به اصطلاح تعبیرى از بى‌‌نظم بودن است - به‌‌خاطر چیست؟ به‌‌خاطر این است كه وقتى كسى وارد هیئت امام حسین میشود هیچ‌‌كس به او نمیگوید فلان جا بنشین، فلان جا ننشین؛ فلان جور بنشین، فلان جور ننشین؛ كِى بیا، كِى برو؛ كاملاً همه‌‌ى تحرّكات، برخاسته‌‌ى از اراده‌‌ى مردم و خواست خود مردم است كه آن هم ناشى از ایمان آنها است؛ این چیز خیلى خوبى است، این را باید نگه دارید؛ یعنى ارتباط هیئت را به ایمان مردم و عشق مردم، و جاذبه و گیرایى خود هیئت و خود این كانون را براى دلهاى مردم باید نگه دارید، این را باید حفظ كنید، یعنى جورى نشود كه حالت ادارى و مانند اینها پیدا بكند

.

به نظر من مراكز شماها حسینیّه‌‌ها است. شما مركز ادارى نمیخواهید؛ حسینیّه، هیئت، مسجد، مراكز شما اینها است. یعنى اگر آمدیم ما اینجا را وابسته كردیم به یك اداره‌‌اى و یك ساختمانى و طبقه‌‌ى اوّل و طبقه‌‌ى دوّم و صندلى گردان و مانند اینها، این دیگر هیئت نمیشود؛ میترسم اشكال پیدا بكند، نمیگویم قطعاً هیئت نمیشود، امّا به نظرم میرسد كه طبیعت كار هیئت این است كه مردم با عشق و شور و اشك بیایند طرف مجلس امام حسین؛ این است كه اثر میكند؛ این است كه از دلش این انقلاب میجوشد، یا لااقل مزرَع خوبى براى رشد فضائل انقلابى و معارف انقلابى میشود

.

نكته‌‌ى بعد كه خیلى مهم است، همین مسئله‌‌ى تربیت نیروها یا حراست از نیروهاى گوینده و خواننده از خطاها و اشتباهات است؛ این خیلى مهم است. واقعاً یكى از گرفتارى‌‌هاى ما این است؛ حالا اسم مدّاحها بد در رفته، مخصوص مدّاحها نیست، مدّاح و غیر مدّاح ندارد. از كسانى كه در این ماجراى منبر رفتن و از عاشورا خواندن وارد بوده‌‌اند - اعم از مدّاح و منبرى و مانند اینها - مواردى دیده شده كه حرفهاى نامناسبى از اینها صادر شده. یك وقت حالا من و شما نشسته‌‌ایم، یك حرف غلطى هم از دهان بنده مى‌‌آید بیرون، چیزى نیست، [ چون‌‌] دو نفر پهلو هم نشسته‌‌اند، مهم نیست؛ یك وقت نه، ما هزار نفر، ده هزار نفر، گاهى پنجاه هزار نفر مستمع داریم، گاهى این جمعیّت تبدیل میشود به جمعیّتهاى میلیونى به‌‌خاطر انتشار؛ اینجا باید محاسبه بشودكه تأثیر یك حرف غلط و نامناسب بر روى ذهن مخاطب چیست. یك عدّه‌‌اى همان حرف غلط را قبول میكنند، و یك معرفت غلطى پیدا میكنند؛ یك عدّه‌‌اى آن را استنكار میكنند و این استنكار موجب میشود كه از اصل دین زده بشوند؛ بین كسانى و كسانى سرِ این حرف اختلاف مى‌‌افتد؛ ببینید، از چند جهت مجارى فساد به‌‌وجود مى‌‌آید براى یك حرف غلطى كه یك نفر میزند. از قدیم دیده بودیم ما - مخصوص حالا نیست؛ از بچّگى میرفتیم روضه و پاى منبر - گاهى روضه‌‌خوان‌‌ها روضه‌‌هایى میخواندند كه معلوم بود غلط است، معلوم بود خلاف است، امّا میخواندند؛ براى اینكه حالا چهارنفر مستمع دلشان بسوزد و گریه كنند. مگر به هر قیمتى باید این كار را كرد؟ حادثه را بیان كنید؛ با هنرمندى بیان كنند تا مردم دلشان شیفته بشود و منقلب بشود، نه اینكه خلاف بگویند. حالاها هم میشنوم، منبرى یا مدّاح سر منبر خطاب به امیرالمؤمنین میكند و میگوید آقا هرچه دارى از امام حسین دارى! شما فكرش را بكنید! این چه حرفى است و این چه مُهمل‌‌گویى‌‌اى است كه كسى این‌‌جور درباره‌‌ى امیرالمؤمنین حرف بزند؟ امام حسین هرچه دارد از امیرالمؤمنین دارد، امام حسین هرچه دارد از پیغمبر دارد؛ چرا نمیفهمند این معانى و این مسائل را؟ آن‌‌وقت ادّعا هم دارند، هرچه هم به دهنشان بیاید میگویند؛ یعنى اینها را خیلى باید به‌‌نظر من بزرگ بشمُریم.

یك نكته هم همین مطلبى است كه آقاى نجات اشاره كردند كه درست هم هست. هیئتها نمیتوانند سكولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سكولار ما نداریم! هركس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معناى اعتقاد به امام حسین این است. اینكه آدم در یك مجلس روضه یا هیئت عزادارى مراقب باشد كه نبادا وارد مباحث اسلام سیاسى بشود، این غلط است. البتّه معناى این حرف این نیست كه هر حادثه‌‌ى سیاسى در كشور اتّفاق مى‌‌افتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یك گرایش خاصّى - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان كنیم و احیاناً با یك چیزهایى هم همراه باشد؛ نه، امّا فكر انقلاب، فكر اسلام، خطّ مباركى كه امام (رضوان الله علیه) در این مملكت ترسیم كردند و باقى گذاشتند، اینها بایستى در مجموعه‌‌ها و مانند اینها حضور داشته باشد

.

به هر حال كار كارِ بزرگى است، كار مهمّى است؛ و شایسته‌‌ترین مجموعه‌‌هایى كه میتوانند براى امام حسین عزادارى كنند، واقعاً همین مجاهدین فى‌‌سبیل‌‌الله‌‌اند، همین رزمندگانند، همین جوانها هستند؛ و شما این را قدر بدانید و این را هدایت كنید؛ هدایت كنید. این میتواند یك چشمه‌‌ى خورشید و چشمه‌‌ى نورى باشد براى اِشعاع در مغزها و در فكرها و در دلهاى مخاطبین كه بتواند اینها را از لحاظ معارف اسلامى و معارف دینى بالا ببرد

.

چقدر خوب است كه در محافل هیئتها، به مسئله‌‌ى قرآن - قرآن‌‌خوانى و معارف قرآنى - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است كه در این نوحه‌‌خوانى‌‌ها مضامین اسلامى، مضامین انقلابى، مضامین قرآنى گنجانده بشود؛ یك وقت هست كه سینه میزنند و صد بار با تعبیرات مختلف مثلاً میگویند «حسین واى»، خب این یك كارى است امّا هیچ فایده‌‌اى ندارد و هیچ چیزى از «حسین واى» انسان نمیفهمد و یاد نمیگیرد. یك وقت هست كه شما در همین مطلبى كه [عزادار] تكرار میكند و حرفى كه [با آن] سینه میزند، با زبان نوحه و با زبان شعر، یك مسئله‌‌ى روز، یك مسئله‌‌ى انقلابى، یك مسئله‌‌ى اسلامى، یك معرفت قرآنى را میگنجانید؛ او وقتى تكرار میكند، در ذهن او ملكه میشود؛ این خیلى باارزش است، كارى است كه هیچ‌‌كس دیگر غیر از شما نمیتواند این كار را بكند؛ یعنى هیچ رسانه‌‌اى واقعاً قادر نیست كه این‌‌جور معارف الهى را با جسم و جان و فكر و روح و احساس و عقل و مانند اینها آمیخته كند. لذا كار كار مهمّى است، كار بزرگى است و امیدواریم كه ان‌‌شاءالله خداى متعال بهتان توفیق بدهد و شما را مأجور بدارد كه بتوانید به بهترین وجهى ان‌‌شاءالله این كار را پیش ببرید.

والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته‌‌
*****************************
حسین که بود؟
حسین چه کرد؟
نقشی که از او سر زد تو همان کن.

**********
zqz.ir/heyat



مدیر وبلاگ : هیأت عاشقان سالار شهیدان
مطالب اخیر
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :